Mi köze a nyúlnak a feltámadáshoz?
A tojásokat hozó húsvéti nyúl alakja mára elválaszthatatlanul hozzátartozik a húsvét ünnepéhez. De mi köze a nyúlnak a feltámadáshoz? És honnan ered a húsvéti tojásfestés szokása?
A tavaszünnep és a húsvét
A fenti kérdés megválaszolásához jóval a kereszténység előtti időkre kell visszatekintenünk. Azokra az időkre, amikor az állattenyésztésből és növénytermesztésből élő ember túlélése és boldogulása még nagyban függött a természeti viszonyoktól. A természet történéseiről, törvényszerű ismétlődéseiről gyűjtött tapasztalatok nemzedékről nemzedékre hagyományozódtak, meghatározták a mindennapi élet és munka ritmusát, rendet teremtettek a káoszban, kapaszkodót jelentettek a bizonytalanságban.
Az egyik ilyen meghatározó törvényszerűség volt az évszakok váltakozása és az azokhoz kapcsolódó jeles napok, a tavaszi és az őszi nap-éj egyenlőség (lat. aequinoctium) ismétlődése. A tavaszi nap-éj egyenlőséget, amikor a világos időszakok hossza elérte, majd pedig napról-napra meghaladta a sötét időszakok hosszát, tavaszünneppel köszöntötték.
A tavaszköszöntő rítusokkal, áldozatok bemutatásával egyrészt hálát adtak azért, hogy "a világosság legyőzte a sötétséget", másfelől a természet újjászületését, a jó termést és a bőséges állatszaporulatot igyekezték velük támogatni, elősegíteni.
Jézus feltámadásának ünnepét, a húsvétot ugyancsak a tavaszi nap-éj egyenlőség idején kezdték el megtartani a keresztény
közösségek a 2. század közepétől és idővel számos szokást és szimbólumot átvettek a korai tavaszünnepből. Minden valószínűség szerint a tavaszünnep az emlékét őrzi többek között a húsvét német (Ostern) és angol (Easter) neve, a húsvéti nyúl, a tojásfestés és a
locsolkodás szokása is.
Ostara
A germán hagyomány szerint a tavaszt Ostara (Eostre, Eastre),
a hajnal istennője hozza el a földre, aki a mezőket járva
felébreszti a természetet téli álmából. Jöttére a fák virágba borulnak, a
madarak elkezdenek fészket rakni és megindul az élet. Az istennőt gyakran ábrázolták nyúllal (a "szaporaság"
jelképével), kezében tojásokkal (az "új élet"
szimbólumával) és tavaszi virágokkal.
Franz Xaver Winterhalter: A tavasz (Forrás: Wikimedia Commons)
Ostara ünnepén szokás volt máglyát gyújtani, tojást főzni és növényekkel befesteni azokat valamint tánccal köszönteni a tavaszt. A napfelkelténél húzott friss kútvíznek vagy forrásvíznek különleges, gyógyító erőt, fiatalító hatást tulajdonítottak. Így hajnaltájt nem volt ritka látvány a vízforrásoknál sürgölődő, mosakodó, fehérbe öltözött lányok sereglete.
Magát Ostarát is leginkább fehérbe öltözött fiatal nőként ábrázolták, fején virágkoszorúval. Általában vidámnak képzelték el, de könnyen elkomolyodott, miként a tavaszi napsütést is hirtelen felválthatja az eső. Alakja tehát szeszélyes és ártatlan, mint a tavasz maga.
Ostara, a ragyogó hajnal, a napfelkelte istennőjének ünnepe, aki áldást és örömet hoz el a földre jól megfeleltehetető Jézus feltámadásnak ünnepével, nem véletlen tehát, hogy a húsvét olyan sok szokást átvett ettől a kereszténység előtti ünneptől.
Felhasznált források:
- Philip A. Shaw. Pagan Goddesses in the Early Germanic World: Eostre, Hreda, and the Cult of the Matrons. London: Bloomsbury, 2011, 49-71.
- Jacob Grimm. Teutonic Mythology. Vol I. London: George Bell and Sons, 1882, 288-291.
- Northern Paganism: Who is Ostara?